Terveys on elämäntapa.

Viisastuminen parantaa keski-ikäisen miehen seksiä

V

Milloin mies on keski-ikäinen?

Olen pitänyt miehille seksuaalihäiriövastaanottoa pian neljännesvuosisadan ajan 1990-luvun alusta. Voidaan ajatella, että aikuisista 18–35-vuotiaat ovat nuoria, 35–65-vuotiaat keski-ikäisiä ja sitä vanhemmat ikääntyneitä. Uutena käsitteenä on esitetty ns. kolmatta ikää, johon kuuluisivat 55–75-vuotiaita, jotka eivät katso olevansa enää keski-ikäisiä mutta eivät vanhojakaan. Varsinaisesti ikääntyneitä olisivat vasta >75-vuotiaat ja varsinaisesti vanhuksia >85-vuotiaat.

Ikä muuttaa miehen kokonaisterveyttä ja seksuaalista kykyä

Potilaani ovat olleet ikähaarukassa 15–100 vuotta. Viimeisten 10 vuoden aikana yli 70 % on ollut 35–65-vuotiaita eli suurin piirtein keski-ikäisiä. Keskimäärin potilaan ikä on ollut 50 molemmin puolin. On uskomatonta, kuinka eri-ikäisen oloisia miehet voivat tässä iässä olla; osa 50-vuotiaista kävisi mennen tullen 35-vuotiaista ja osa vaikuttaa 70-vuotiailta. Tämän todellisen iän ja biologisen iän eroa selittävät monet seikat (mm. perinnölliset), mutta tässä yhteydessä puutun vain yhteen ilmiselvään asiaan eli elämäntapoihin. Ikä vaikuttaa kaikilla elintoimintoihin: verisuonet kalkkeutuvat, hermoratojen toiminta heikkenee, hormonitaso muuttuvat, lihaksisto heikkenee, luut haurastuvat. Ikääntyminen tuo lähes vääjäämättä ajan mittaan seksiin vaikuttavia sairauksia ja sairauksiin käytetään lääkkeitä, joilla voi olla hyötyjen lisäksi seksuaalihaittoja.

Miehellä on vaikeus hyväksyä seksuaalista vanhenemista

Nuorempana terveys on itsestään selvyys. Sitä ei usein edes ajatella. Vasta mahdollinen terveyden menetys herättää huomaamaan, että kaikki elämässä ei olekaan niin selvää. Miehen on usein hyvin vaikea hyväksy vanhenemista ja erityisesti seksuaalitoimintojen heikkenemistä. Mies ei halua hyväksyä sitä, että erektio ei enää tule niin helposti, ei ole enää niin kova ja kaiken lisäksi kesken hyvin alkaneen seksin penis katsoo oikeudekseen veltostua. Miehet ihmettelevät, kun eivät pystykään enää pariin kolmeen seksikertaan samana yönä tai ainakaan päivittäin, niin kuin vanhoina hyvinä aikoina. Vastaanotolla miehet ihmettelevät, mihin on kadonnut se nuoruuden kiima ja himo, kun haluja ei olekaan enää koko ajan, vaan ainoastaan kerran pari viikossa.

Kun ikää tulee lisää, siemensyöksy yllättäen alkaakin olemaan tiukassa, vaikka erektiolääkkeen avulla erektio kyllä saadaan pysymään vaikka tunnin. Siinä ei auta loputon epätoivoinen jyystö, vaan homma loppuu lihaskramppeihin, sydämen läpätykseen ja hien tulvimiseen. Kumppanikin on usein siinä vaiheessa melko kypsä pakonomaiseen yrittämiseen. Näihin seksiongelmiin miehet sitten toivovat epätoivoisesti jotain nopeaa on-off-ratkaisua, kuten lääkepilleriä, jotta asiat olisivat ”niin kuin ennenkin” ja asia olisi poissa päiväjärjestyksestä. Tässä vaiheessa miehen pitäisi kuitenkin vakavasti harkita asiantuntevan avun hakemista. Se on usein korkea kynnys, mutta se kannattaa ylittää ja onneksi miehet sen helposti nykyään tekevät.

Miehen viisastuminen

Asiat eivät ehkä loppujen lopuksi olekaan niin huonosti. Vaikka elintoiminnot heikkenevät ja aiheuttavat ongelmia seksin saralla, onneksi sentään miehen viisaus useimmiten lisääntyy elämänkokemuksen myötä. Olen havainnut, että siinä 40–50-ikävuoden vaiheilla useilla miehillä tapahtuu valaistuminen terveyden suhteen. Sitä valaistumista tosin on usein edeltänyt 30 kg painonnousu, verenpaineen kohoaminen, sokeritauti, alaselän kulumat, voimakas työelämästressi ja 30 vuoden tupakointi. Mies on onneksi järkevä ja rationaalisesti ajatteleva olento ja ymmärtää ennen kaikkea selvää ja suoraa puhetta. Koska normaalikin vanheneminen aiheuttaa edellä kerrottuja seksiongelmia, miehelle on helppo selittää, että monet haitalliset elämäntavat takuuvarmasti vaikuttavat siihen yhteen kaikkein tärkeimmistä asioista eli seksiin. Kun miehelle rauhallisesti ja etenkin moralisoimatta selitetään elämäntapojen, terveyden ja seksin välisiä syy-seuraussuhteita, päästää lähes aina hyvään alkuun.

Motivaatio lisääntyy

Kun mies sitten vastaanotolla havahtuu siihen, että ikäähän on vasta 40–50-vuotta ja elämää on todennäköisesti jäljellä vielä hyvinkin 30 vuotta, motivaatio elämäntapamuutokseen voikin olla yllättävän voimakas. Tähän vaikuttaa se, että parisuhteessa on usein tilanne, että pikkulapsivaihe on takana, aikaakin intiimiin yhdessäoloon olisi, pahimmat ruuhkavuodet voivat olla jo takana ja kumppani kaiken lisäksi on parhaassa seksuaalisessa iässä oleva upea keski-ikäinen kumppani. Usein tässä vaiheessa kumppanin halut ovat lisääntymässä, mutta miehen laantumassa, ja tullaankin siihen tilanteeseen, että halujen mahdollinen eroavaisuus onkin kääntynyt päälaelleen entiseen verrattuna. Mies rupeaa miettimään, miten viettää mahdollisimman hyvin viimeiset 30 vuotta. Usein kärjistäen sanon potilaalle, että mieluummin näen potilaan seuraavana vuonna kävelevän vastaanotolle kuin tulevan rullatuolilla.

Elämäntapamuutos parantaa seksiä muun terveyden ohella

On aivan kiistattomasti osoitettu, että monet elämäntapamuutokset vaikuttavat positiivisesti seksiin, vaikka eihän potilaalle uutta nuoruutta voi tietenkään luvata. Voi kuitenkin luvata, että todennäköisesti pärjäät ilman suuria vaikeuksia. Ns. hyvät elämäntavat ovat kaikkien tiedossa. Näin seksuaalilääketieteen asiantuntijan kannalta järjestys on seuraava koskien elämäntapamuutoksia:

  1. Tupakka pois: tupakoinnin lopettaminen parantaa merkittävällä tavalla verenkiertoa ja siten erektiota. Tupakointi 2-kertaistaa erektiohäiriön riskin ja laskee testosteronituotantoa.
  2. Ylipainoa pois: laihduttaminen parantaa liikkuvuutta, nostaa mieshormonitasoja (ja siten lisää haluja), seksiä on helpompi harrastaa väsymättä parissa minuutissa ja vähemmän lihavaa miestä on mukavampi katsoa. Eikä kumppani litisty. Ylipaino 3-kertaistaa erektiohäiriön riskin.
  3. Liikuntaa lisää: liikunta parantaa liikkuvuutta, laihduttaa, kunto ja mielenterveys paranevat. Jo kohtalaisesti liikkuvan miehen riski erektiohäiriöön pienenee puoleen.
  4. Alkoholin käyttö vähäiseksi tai pois: Alkoholin ongelmallinen käyttö (>24 annosta viikossa) vaikuttaa varmasti moniin seksuaalisuuteen vaikuttaviin elintoimintoihin. Miehistä 3-7%:lla on alkoholiriippuvuus tai haitallinen käyttö. Alkoholin runsaan käytön seurauksena testosteroni laskee, erektio heikkenee, laukeaminen vaikeutuu ja hermoradat voivat vaurioitua. Lisäksi humalainen mies ei useimmitenkaan ole kovin miellyttävä. Todennäköisesti turvallisena enimmäismääränä voi miehillä pitää mielestäni 10 annosta viikossa.

Elämäntapamuutosten aloittaminen ei sulje pois samanaikaista lääketieteellistä hoitoa

Elämäntapamuutoksissa on käytettävä järkeä. Monilla miehillä on valtava alkuinnostus ja kaikki asiat yritetään muuttaa kerralla. Tämä tie ei toimi. Elämäntapamuutoksissa edetään yksi asia kerrallaan ja pienin askelin. Aloituksena vaikka tupakoinnin lopetus (tarvittaessa lääkehoidon avulla) tai 5 % painon alennus, joka tarkoittaa 100 kg painoluokassa muutosta tasolta 100 tasolle 95 kg. Ei siis ylipääsemättömän vaikea muutos. Jo tämä muutos pienentää merkittävästi esimerkiksi diabetesriskiä. Kun mies onnistuu yhdessä muutoksessa, todennäköisyys seuraavan muutoksen onnistumiseen suurenee, koska itseluottamus kasvaa.

Kaiken kaikkiaan elämäntapamuutosten kautta tapahtuva seksin paraneminen ottaa aikaa ja vaatia kärsivällisyyttä. Hyvä niissä on se, että muutokset ovat sitten usein pysyviä. On huomattava, että lääkkeitä (erektiolääkkeet, hormonit, kuten testosteroni) voi käyttää elämäntapamuutosten tukemisessa. Edelleen useilla miehillä ja pareilla elämäntilanne on keski-iässä kehittynyt siinä määrin kuormittavaksi, että seksuaali- tai pariterapiasta voi olla apua. Liikunnan aloittamisessa erittäin hyvänä apuna voi toimia henkilökohtainen koulutettu kunto-ohjaaja (Personal Trainer), joka auttaa liikunnan ja kuntoilun alkuun ja ylläpitää motivaatiota. On ymmärrettävä, että kaikki hoitomuodot tukevat toisiaan eivätkä ole tosiaan poissulkevia. Parhaat tulokset saadaan yhdistämällä eri hoito- ja tukimuotoja.

Kirjoittajasta

Juhana Piha

Juhana Piha on ylilääkäri, kliinisen fysiologian erikoislääkäri ja seksuaalilääketieteen asiantuntija.

juhana.piha@terveeks.fi

Lisää kommentti

Terveys on elämäntapa.

Viimeisimmät artikkelit

Arkistot

Kategoriat